Friday - 2024 16 February جمعه - ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
تعریف مجله اینترنتی
مجله اینترنتی، وبسایتی است که در آن متناسب با جامعه هدف؛ مطالبی گزیده شده، به صورت منظم و در بازه های زمانی مشخص منتشر می شود. این نوع رسانه آنلاین به دلیل آنکه بسیاری از محدودیت های نشریات چاپی را ندارد، مزایای زیادی را به همراه دارد.
مطالب مجله اینترنتی، بسته به نیاز ممکن است پس از انتشار بارها مورد ویرایش قرار گرفته و بر حجم آن افزوده و یا کاسته شود. این ویرایش ها اصطلاحاً بروزرسانی نامیده می شوند که دفعات آن، برمبنای سیاست تولید محتوای هر وبسایت متفاوت است. مثلاً بعضی از مطالب ممکن است طی سالها به طور مداوم بروزرسانی شوند.
مجلات اینترنتی همانند مجلات چاپی معمولاً به صورت رایگان در دسترس نیستند. برخی از مجلات اینترنتی به صورت رایگان قابل دسترسی هستند، اما بسیاری از آنها برای دسترسی به محتوای خود اشتراکی الزامی دارند که میتواند هزینهای باشد. هزینهای که برای دسترسی به محتوای مجلات اینترنتی درخواست میشود ممکن است شامل هزینهی اشتراک سالانه، ماهانه و یا حتی هزینهی پرداختی برای هر مقاله و یا شماره مجله باشد.
بعضی از مجلات اینترنتی نیز به صورت رایگان در دسترس هستند، اما اغلب این مجلات به جای دریافت هزینه از طریق فروش محصولات یا خدمات، تبلیغات و یا حمایت مالی از طرف شرکتها و سازمانها درآمدزایی میکنند.
بنابراین، عموماً مجلات اینترنتی دارای هزینهای برای دسترسی به محتوای آنها هستند، اما هزینهی آنها معمولاً کمتر از مجلات چاپی است و اغلب این مجلات اشتراکات سالانه یا ماهانه با قیمت مناسبی ارائه میدهند.
تاریخچه اولین مجله های اینترنتی فارسی زبان به کمتر از ۲ دهه پیش باز می گردد. اما مجله های اینترنتی انگلیسی زبان از همان سال های نخستین به وجود آمدن وب، متولد شدند.
مجله های اینترنتی برحسب انتشار محتوا، بصورت نشریه اینترنتی روزانه، نشریه اینترنتی هفتگی، نشریه اینترنتی ماهانه دسته بندی می شوند. همچنین، نشریه الکترونیکی ممکن است در فواصل زمانی خاص مطالب جدیدی به وبگاه خود اضافه نمایند یا نظم خاصی در انتشار نداشته باشند. قالب بندی مجله اینترنتی و نشریات الکترونیکی متفاوت است. برخی از نشریات الکترونیکی و مجله اینترنتی کوچک بروی وب نشر میشوند که اصطلاحاً وب زین خوانده میشوند. این اصطلاح ترکیبی از لغات شبکه وب و مگزین میباشد و به معنای نشریهای کم حجم و دیجیتال است که مستقیم از طریق یک مرورگر به صورت سند اچتیامال قابل بررسی است.
قالب مطرح دیگر نشریه یا مجله دیجیتال به صورت فایلهای اجرایی است که با برنامه ادوبی فلش یا نرمافزارهای مشابه آن خروجی گرفته میشود. این نشریات قابلیت خوانده شدن را به صورت آنلاین در صفحات وب یا به صورت آفلاین بروی دستگاههای قابل حمل چون موبایل و تبلت را نیز دارند. از قالبهای دیگر مورد استفاده در نشر مجله دیجیتال میتوان به پی دی اف و همینطور اس دبلیو اف اشاره کرد.
از آنجایی که اینترنت و وب در حیطه فناوری اطلاعات دسته بندی می شدند، نخستین وبسایت های مجله اینترنتی نیز با هدف انتشار جدیدترین مطالب این حوزه راه اندازی شدند.
به مرور زمان، با فراگیر شدن اینترنت و دسترسی عموم مردم به محتوای این شبکه ی جهانی، انتشار جدیدترین رخدادهای سایر حوزه ها مانند علوم، هنر، ورزش و … به صورت مجله اینترنتی رواج یافت.
تفاوت مجله اینترنتی و نشریه دیجیتال
همانطور که گفته شد مجله اینترنتی، وبسایتی است که مطالب آن حتی پس از انتشار نیز قابل ویرایش است و برای دسترسی به آن می بایستی به اینترنت متصل شوید. اما نشریه دیجیتال غالباً به نسخه های دیجیتالی اتلاق می شود که پس از انتشار قابل ویرایش نیستند. مانند مجلات پی دی اف که توسط کاربران قابل دانلود هستند.
نمونه ای از مجله های دیجیتال داخلی و خارجی
به بیان ساده تر، یک نشریه دیجیتال بسیاری از ویژگی های یک مجله چاپی را دارد، اما از فناوری انتشار دیجیتال استفاده می کند، بنابراین می توان آن را روی یک دستگاه الکترونیکی مانند رایانه، تبلت یا تلفن همراه ذخیره نموده و در فرصتی مناسب آن را مشاهده کرد.
شاید تعجب کنید اگر بدانید که اولین مجلات دیجیتال در دهه ۱۹۸۰ میلادی طراحی شدند!. این مجلات بر روی فلاپی دیسک ذخیره شده و از طریق پُست برای مخاطبان ارسال می شدند.
مزایای مجله اینترنتی
بسته به حوزه ی فعالیت هر مجله اینترنتی، می توان مزایای زیادی را برای آن برشمرد. اما شاید بزرگترین مزیت مشترک در بین تمامی سایت های مجله ای این باشد که به طور قابل توجهی سبب صرفه جویی در مصرف کاغذ می شوند. زیرا دیگر خبری از نسخه های چاپی نیست.
محتوای مجله اینترنتی از طریق صفحه نمایش دستگاه های دیجیتال قابل مشاهده است. وقتی کاغذ کمتری مصرف کنیم، درختان کمتری نیز قطع خواهند شد.
از دیگر مزایای مجله اینترنتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- محتوای آن همواره قابل ویرایش و بروزرسانی است
- بدون محدودیت جغرافیایی در سراسر جهان قابل مشاهده است
- محدودیتی در تعداد و حجم مطالب جهت انتشار وجود ندارد
- مخاطبین به آرشیو کاملی از مطالب منتشر شده دسترسی دارند
- دفعات بازدید از مطالب و یا بازنشر آن قابل اندازه گیری است
- می توان برای درک بهتر مطالب از عکس، فیلم و پادکست استفاده نمود
- با قابلیت لینک دهی می توان مخاطب را به منابع نوشتار هدایت کرد
- با قابلیت ریسپانسیو (واکنشگرا) بودن، چینش عناصر صفحه متناسب با دستگاه های مختلف تغییر خواهد کرد
- میزان درگیری مخاطبین با محتوا از طریق بخش نظرات و یا لایک مطالب قابل اندازه گیری است
- با افزودن ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس به وبسایت می توان به آمارهای مهمی از بازدیدکنندگان دست یافت
- می توان به روش های مختلفی از جمله نصب بنرهای تبلیغاتی در قسمت های مختلف وبسایت، به درآمدهای خوبی رسید
معایب مجله اینترنتی
شاید دربرابر مزیت های بی شمار مجله اینترنتی، معایب آن بسیار ناچیز باشد اما، در صورت کم توجهی همان معایب هرچند کوچک می تواند تبدیل به یک فاجعه شود. وبسایت ها نیاز به مراقبتی ویژه دارند که دانش و تخصص روز را می طلبد. گاهی نیز ممکن است به دلایلی پیش بینی نشده، سال ها تلاش و سرمایه گذاری صاحبان وبسایت ها به طور ناگهانی از بین برود.
بخصوص در کشورمان ایران که به دلایل مختلفی ازجمله تحریم های بین المللی تاکنون در بازه های زمانی مختلف، وبسایت های زیادی یک شبه ازبین رفته اند. در کمال تعجب بسیاری از آن سایت ها هیچگونه بک آپی (نسخه پشتیبان) جهت بازگردانی اطلاعاتشان نداشتند!.
مثلاً خبر زیر مربوط به تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ است:
آمریکا ۲۰۰۰ سایت ایرانی را مسدود کرد
دولت آمریکا با فشار به یک دیتاسنتر دیگر در خاک خود برای شرکت های ارائه هاستینگ در ایران مشکلات جدیدی بوجود آورد. قطع ارائه خدمات به شرکت های میزبان وب در ایران سبب اختلال در کار بسیاری از شرکت های ارائه دهنده این خدمات شد. منبع
برای آنکه این فاجعه برای شما پیش نیاید، از همان روزهای آغازین راه اندازی مجله اینترنتی خود، برای پشتیبان گیری از اطلاعات هاست میزبانی تان برنامه منظمی بچینید.
ترجیحاً نسخه پشتیبان تهیه شده را به صورت لوکال (در کامپیوتر خود) نگهداری نمایید و به بک آپ گیری سرویس دهنده هاست دل خوش نکنید. همچنین برای تهیه یک نسخه پشتیبان بدون نقص، در صورتی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، به دقت هرچه تمام، پلاگین مناسبی را برای این کار انتخاب نمایید.
این را براساس تجربه شخصی می گویم: یادتان باشد ممکن است نسخه های پشتیبان تهیه شده توسط برخی پلاگین های غیراستاندارد، ناقص بوده و غیرقابل بازگردانی باشند. بخصوص نسخه های اصطلاحاً نال شده که در وبسایت های غیرمعتبر عرضه می شوند.
به همین دلیل بهتر است علاوه بر دقت مضاعف در انتخاب پلاگین مناسب، نسخه های پشتیبان تهیه شده را به صورت لوکال و یا در هاست دیگری تست نمایید.
مراحل راه اندازی مجله اینترنتی
رسیدیم به قسمت جالب ماجرا که همان مراحل راه اندازی مجله اینترنتی است. نکاتی که در ادامه می آید در موفقیت بیزنس شما بسیار موثر است. بله مجله اینترنتی می تواند بیزنس شما باشد و می توانید به عنوان یک کار نیمه وقت و یا تمام وقت روی آن حساب باز کنید. پس ادامه ی مطلب را با دقت بیشتری بخوانید.
۱-انتخاب جامعه هدف
شاید مهمترین قدم در راه اندازی مجله اینترنتی انتخاب جامعه ی هدف باشد. می توانید با ایجاد پرسونای مخاطبین فرضی شروع کنید. هرچقدر در این مرحله زمان بیشتری صرف کنید، در طولانی مدت نتایج بهتری نصیبتان خواهد شد.
مثلاً وبسایتی که به صورت تخصصی در زمینه تغذیه راه اندازی شده است و مطالب زیادی در آن، حول محور تغذیه منتشر شده، با گذشت زمان برای گوگل به عنوان رسانه ای تخصصی در این حوزه خاص شناخته می شود و به این ترتیب شانس بیشتری برای کسب رتبه های بهتر در نتایج جستجو دارد.
فرض کنید وبسایت دیگری همزمان با این مجله تغذیه، راه اندازی شده است. با این تفاوت که مطالب وبسایت دوم، عمومی تر است و شامل دسته بندی های مختلفی مانند علوم و فناوری، هنر، ورزش، بهداشت و درمان و روانشناسی است. علاوه بر این درباره تغذیه نیز مطالبی دارد.
اگر مطلبی با موضوع تغذیه، به صورت همزمان در هر دو سایت فوق منتشر شود. وبسایت دوم به دلیل آنکه برای گوگل به عنوان سایتی غیرتخصصی در زمینه تغذیه شناخته می شود، شانس کمتری برای کسب رتبه های بالا در نتایج جستجو دارد.
بازهم طبق تجربه شخصی می گویم که بهترین حالت ممکن انتخاب یک نیچ مناسب است. یعنی روی طیف خاصی از مخاطبین تمرکز کنید و از تولید محتوای غیرهدفمند و عمومی پرهیز کنید.
اگر می خواهید مجله ای با مخاطبین عام داشته باشید، لااقل در ابتدای کار براساس اولویت بندی عمل کنید و براساس یک استراتژی ازپیش تعیین شده پیش بروید.
۲-انتخاب نام مناسب
بهتر است بدون آنکه درگیر تله کمال گرایی شوید در ضرب العجلی که برای خود معین می کنید زودتر این مرحله را پشت سر بگذارید. همچنین منابع زیادی در اینترنت وجود دارد که به شما در انتخاب نام مناسب کمک خواهد کرد.
۳-خرید هاست و دامنه
نکات مهم در ثبت دامنه
حالا باید برای نامی که انتخاب کرده اید، دامنه ای ثبت کنید. نام دامنه هرچقدر کوتاه تر باشد بهتر است. علاوه بر آن بهتر است حالت نوشتاری آن به گونه ای باشد که در همان نگاه اول در ذهن مخاطب هک شود. بهتر است از به کاربردن اعداد در نام دامنه خودداری کنید.
همچنین برمبنای قوانین سئو، درصورتی که بتوانید کلمه کلیدی محوری کسب و کارتان را در نام دامنه (ترجیحاً در ابتدای آن) بگنجانید ، از دید موتورهای جستجو این یک امتیاز مثبت برای شما خواهد بود. مثلا بهتر است دامنه وبسایتی که در زمینه تورهای مسافرتی فعالیت می نماید به صورت travelland.com انتخاب شود.
لطفا توجه نمایید که عبارات فینگلیش در حال حاضر برای موتورهای جستجو، قابل فهم نیستند و بهتر است از معادل انگلیسی کلمه کلیدی مدنظر در نام دامنه استفاده نمایید. در مثال فوق انتخاب نام safarkade.com گزینه مناسبی (از نظر سئو) نیست.
توجه: اگر نام برند شما مثلاً “سفرکده” باشد، هیچ الزامی در انتخاب نام دامنه با همین عبارت به صورت فینگلیش نیست. نام دامنه امضای برند شما نیست و در بسیاری از موارد آن را بصورت فشرده و کوتاه انتخاب می کنند.
نکات مهم خرید هاست مناسب
در انتخاب شرکت میزبانی، دقت زیادی به خرج دهید. همچنین با جستجو در وب از نظرات کاربران مطلع شوید. امروزه بسیاری از وبسایت های فعال در حوزه وب و فناوری، مطلبی با عنوان “انتخاب بهترین هاست” دارند. آنها را مطالعه کرده و با یکدیگر مقایسه کنید.
ممکن است با تناقضاتی مواجه شوید. مثلاً وبسایتی به تعریف و تمجید از یک سرویس میزبانی وب بپردازد و وبسایت دیگری آن سرویس را بی کیفیت معرفی نماید.
یک گزینه ی عالی برای شما این است که ببینید وبسایت های پربازدید مجله اینترنتی در کشورمان، بیشتر کدام سرویس میزبانی را انتخاب می کنند. در هر سایت ارائه دهنده خدمات هاستینگ، بخشی به نام نظرات مشتریان وجود دارد. می توانید بررسی کنید که مشتریان این شرکت چه کسانی هستند و سایتشان از نظر سرعت و کیفیت در چه وضعیتی است.
چرا انتخاب هاست خوب انقدر مهم است؟
برای گوگل یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی سایت ها، زمان پاسخگویی سرور (Server Response Time) است. این زمان هرچقدر کوتاه تر باشد شانس دیده شدن شما بیشتر است.
اگر شما در زمینه تولید محتوا عالی باشید و در نگارش مطالب مجله اینترنتی خود تمامی فاکتورهای موثر رتبه بندی در موتورهای جستجو را لحاظ نمایید، اما سرویس میزبانی شما از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد، فایده ای ندارد!
انتخاب پسوند مناسب برای دامنه سایت
پسوندهای بین المللی مزایا و معیب خاص خود را دارند. مثلاً درصورت افزایش تحریم های بین المللی علیه کشورمان، اگر اطلاعات هویز (whoise) صاحب دامنه ای با مشخصاتی همچون آدرس و یا شماره تماس ایرانی ثبت شده باشد، احتمال از دسترس خارج شدن آن دامنه وجود خواهد داشت.
دامنه ملی .ir می تواند تقریباً تمامی نیازهای شما را پوشش دهد. شاید بزرگترین محدودیت برای وبسایت هایی با دامنه دات آی آر، محدودیت گوگل برای کسب درآمد از سرویس ادسنس باشد.
سایت های با دامنه بین المللی که محتوای آنها به زبان هایی غیر فارسی است امکان نمایش تبلیغات های گوگل در بخش هایی از پیش تعیین شده در میان صفحات خود را دارند و به ازای دفعات بازدید و نرخ کلیک، مبالغی از سوی گوگل دریافت می کنند.
با این حال اگر شما مثلاً وبسایتی به زبان انگلیسی راه اندازی کنید، اما پسوند دامنه آن .ir باشد، به دلیل تحریم های آمریکا گوگل مجاز به تایید وبسایتتان به منظور درآمدزایی از سرویس ادسنس نیست.
۴-راه اندازی وبسایت
انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب
حالا نوبت راه اندازی وبسایت است. برای صاحبان وبسایت های مجله اینترنتی که برنامه ریزی بلندمدتی داشته و علاوه بر آن به منابع مالی خوبی دسترسی دارند، طراحی وبسایت اختصاصی بهترین گزینه خواهد بود. مانند سایت های خبری بزرگ کشور که همگی با سیستم مدیریت محتوای اختصاصی راه اندازی شده اند.
CMS های اختصاصی مناسب وبسایت های مجله ای و خبری توسط شرکت های برنامه نویسی معتبر در قالب پکیج هایی با امکانات مختلف ارائه می شوند. علاوه بر آن گزینه ی دیگری نیز وجود دارد و آن انعقاد قراداد مستقیم با یک برنامه نویس است تا وبسایت اختصاصی و منحصر به فردی را برای شما طراحی و پیاده سازی نماید.
اما اگر هزینه ی طراحی وبسایت اختصاصی برای شما سنگین است، می توانید از سیستم مدیریت محتوای قدرتمند وردپرس استفاده نمایید. امروزه وبسایت های مطرح زیادی بر پایه ی این سی ام اس محبوب راه اندازی شده اند.
استفاده از وردپرس رایگان است و بیشتر شرکت های هاستینگ به صورت رایگان آن را برای شما نصب خواهند کرد.
انتخاب قالب مناسب
در صورت انتخاب سیستم مدیریت محتوای وردپرس، در ادامه نیاز است تا قالب مناسبی را انتخاب نمایید. با جستجوی عناوینی همچون “بهترین قالب وردپرسی مجله خبری” در وب، می توانید به نتایج خوبی برسید. اما برای راحتی کار شما، موارد زیر براساس تجربه، بهترین پوسته های مجله ای وردپرس برای کاربران فارسی زبان هستند:
- نیوزپیپر (Newspaper)
- جنه (Jannah)
- صحیفه (Sahifa)
- پابلیشر (publisher)
- جی نیوز (JNews)
- آسترا (Astra)
- دیوی (Divi)
۵-تولید و انشتار محتوا
حالا دیگر نوبت آن است که براساس یک تقویم محتوایی به صورت منظم به انتشار مطالب در وبسایت مجله اینترنتی خود بپردازید. انتشار منظم محتوا، تاثیر بسزایی در افزایش اعتبار وبسایت شما در نزد گوگل دارد. ربات های گوگل در بازه های مختلف زمانی به سایت شما سر می زنند و تغییرات به وجود آمده را درک می کنند.
در صورت انتشار محتوا در بازه زمانی مشخص، این ربات ها ساعت انتشار را ثبت نموده و در همان ساعات به وبسایتتان مراجعه خواهند نمود. به این ترتیب به طور قابل توجهی در بودجه خزش (Crawl budget) خود صرفه جویی خواهید کرد. علاوه بر آن مطالبتان با سرعت بیشتری توسط گوگل ایندکس خواهد شد.
سخن پایانی
تجربه راه اندازی مجله اینترنتی، چالش ها و لذت های خاص خود را دارد. آنچه در این مقاله گفته شد، مهمترین مواردی بود که در ابتدای کار به آن نیاز خواهید داشت. مابقی ماجرا به تلاش و ماجراجویی شما بستگی دارد.
نکته ای که بهتر است مدنظرتان باشد این است که امروز بیشتر از هر زمان دیگری راه اندازی یک وبسایت نیاز به دانش، مهارت و تخصص دارد. روزانه وبسایت های زیادی بدون استراتژی مناسب و انجام تحقیقات لازم به وجود می آیند.
متاسفانه بسیاری از آنها به حال خود رها شده و در پایان سال اول، دیگر سرویس هایشان برای سال بعد تمدید نمی شود.لطفا پیش از شروع، همه ی جوانب کار را در نظر بگیرید و وقت با ارزش خود را بدون تحقیق و دریافت مشاوره از افراد باتجربه هدر ندهید.
در این مقاله نکات کلیدی و مهمی از تجربیات شخصی ام که طی بیش از ۲ دهه فعالیتم در عرصه وب به آنها دست یافتم آورده شده است. لطفا آنها را با دقت بخوانید و درصورتی که سئوال و یا ابهامی برایتان به وجود آمد از طریق بخش نظرات همین صفحه با من درمیان بگذارید. با افتخار در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهم بود.
دیدگاه خود را بنویسید